Blog per penjar-hi activitats de Treball per Projectes de 1r ESO i activitats de Matemàtiques de 1r ESO
21 de juliol 2018
UNITAT 1 - RESOLUCIÓ PROBLEMES AMB EL MÈTODE CIENTÍFIC
VIDEO - UNITAT 1
FITXA - UNITAT 1
Etiquetes de comentaris:
Curs 2018-19,
Fitxa,
Matemàtiques 1rESO,
Mètode Científic,
Resoldre Problemes,
UNITAT 01,
Vídeo
Unitat 1- EXEMPLE: RESOLDRE PROBLEMES AMB EL MÈTODE CIENTÍFIC
EXEMPLE
EL SOL ENLLUERNA LA PANTALLA DE L'ORDINADOR
EL SOL ENLLUERNA LA PANTALLA DE L'ORDINADOR
Per resoldre qualsevol problema que te puguis trobar t'anirà bé conèixer el mètode científic basat amb el raonament lògic, seguint unes pases que avui aprendràs no hauries de tenir tantes dificultats per resoldre problemes de matemàtiques, de ciències...o del que sigui.
EXEMPLE REAL DEL CURS PASSAT: ME MOLESTA EL SOL...!!!
1.-Problema (Enunciat, Observació, Pregunta): Un matí de Juny 2016, Sala professorat, Jo introduïnt les notes al Gestib amb l'ordinador, asseguda davant la finestra, me molesta el sol que me pega als ulls i no me deixa veure la pantalla bé. Qué puc fer?
2.-Informació Prèvia (Dades, Incògnites. El que ja sé): Jo sé que les coses iluminades pel sol fan ombra
3.-Recerca d'Informació (Apunts, Llibre de text, Internet, Professor): La gent quan vol ombra posa una cortina o para-sol
4.- Deducció (Pensar, Suposar): Necessit posar alguna cosa entre el sol i jo a fi que me fassi ombra
5.- Hipotesis 1 (Opcions, Possibilitats): Posar la cortina de làmines que hi ha a la finestra
6.- Experiment 1 (Prova, Operacions, Càlculs): He fet baixar la cortina amb el cordell
7.- Resultat 1 (Error): La cortina no baixa. Està rompuda.
8.- Hipotesis 2 (Opcions, Possibilitats): Comprar una cortina nova
9.- Experiment 2 (Prova, Operacions, Càlculs): Sol·licitud per escrit al Secretari del centre per comprar una cortina nova
10.- Resultat 2 (Error): La cortina arribarà al cap d'uns dies . No me serveix.
11.- Hipotesis 3 (Opcions, Possibilitats): Posar entre la finestra i l'ordinador, el paraigües que duc sempre dins la meva bossa.
12.- Experiment 3 (Prova, Operacions, Càlculs ): He obert el paraigües i l'he col·locat.
13.- Resultat 3 (Solució): Uep...!!!! funciona, me fa ombra i el sol així no m'arriba.
14.- Pressió Social (Dubtes, Que li ha sortit al company?): Que me diran els meus companys? Obrir un paraigues dins casa dona mala sort. Aquesta professora té mal pel cap. Quina bona idea..!!!
15.- Conclusió (Aprenentatge, Analisi): M'ha anat molt bé, he pogut acabar la feina de posar notes més ràpid sense molesties.
16.- Informe (Teories): La propera vegada que me molesti el sol tornaré fer servir el paraigües.
Etiquetes de comentaris:
Exemple,
Lògica,
Mètode Científic,
Resoldre Problemes,
UNITAT 01
Unitat 1 - ACTIVITAT: RESOLDRE PROBLEMES AMB EL MÈTODE CIENTÍFIC
ACTIVITAT
COM PUC MULTIPLICAR RÀPID?
NO TENC CALCULADORA
4.-Recerca d'Informació: Aquí tens alguns enllaços interessants sobre diferents formes de multiplicar, per si en algun moment d'aquesta activitat necessites més informació. En els enllaços següents hi ha bàsicament tres mètodes que se repeteixen molt (encara que a vegades anomenats amb noms diferents) i que m'agraden però no sé per quin d'ells decidir-me...!!!
Formas de Multiplicar- Proyecto Multiplica-T!- Blog de dos estudiants de 1rESO: Maya, Egipcia, Musulmana, Rusa, Amb els dits, Amb cercles, Amb triangles, Botant. (Te'l Recoman...!!!)
Mètodes de Multiplicació: Amb les mans, Hindú, Egipcia, Àrab, Rusa, Estàndar
3a ETAPA- A partir de la informació anterior hi ha tres possibles algoritmes que podrien anar bé, anem a analitzar quin pordria ser el millor tot seguint el Mètode Científic, és clar.
COM PUC MULTIPLICAR RÀPID?
NO TENC CALCULADORA
Objectiu: Aprendràs les passes que cal fer per resoldre qualsevol problema, fent servir el raonament lògic en el que és basa el mètode científic repassaràs les taules de multiplicar i aprendràs nous sistemes per múltiplicar nombres naturals o enters.
Organització: Treball per fer en grups de 4 alumnes
Material:
Organització: Treball per fer en grups de 4 alumnes
Material:
Pissarra Digital
Un ordinador per cada grup
Material per escriure
Un ordinador per cada grup
Material per escriure
Fulls de paper A4
Escaire i cartabó per traçar línies paral·leles
Escaire i cartabó per traçar línies paral·leles
Portfoli de Grup
Material Imprimible:
Annex 4 (és per emplenar en grup i s'ha de recollir en estar acabat.)
Material Imprimible:
Annex 4 (és per emplenar en grup i s'ha de recollir en estar acabat.)
Rúbrica d'avaluació (Cada alumne emplenarà la seva rúbrica d'Autoavaluació. El professorat de l'àrea de matemàtiques emplenarà la seva per cada alumne. El professorat d'Aula ha d'emplenar la seva per cada grup)
Temporalització:
5' per encendre pissara digital i ordinadors
5' per mirar l'exemple
5' per visitar alguns enllaços d'informació
25' per fer les Opcions 1, 2 i 3
5' per fer la Conclusió
5' per fer l'Informe
5' per emplenar Rúbrica d'avaluació
Si vos falta temps descartau la multiplicació Egípcia (Opció 3) apartats 13, 14, 15 i 16
5' per emplenar Rúbrica d'avaluació
Si vos falta temps descartau la multiplicació Egípcia (Opció 3) apartats 13, 14, 15 i 16
INICI DE L'ACTIVITAT
1a ETAPA- Comença mirant el següent exemple d'explicació:
Exemple: Aquí tens un exemple de la resolució d'un problema fent servir les passes del mètode científic:
2a ETAPA- A veure si ara me pots ajudar a solucionar el meu problema...!!!Cal trobar un algorítme que faciliti fer la múltiplicació ràpida. Fes servir les pases del Mètode Científic
per plantejar el problema.
1.-Problema: He perdut la calculadora i fins que no en tengui una altra, he de fer classe i necessit fer multiplicacions per dues i tres xifres de la manera més ràpida possible.
2.-Deducció: He de trobar un Algoritme per multiplicar molt ràpid
3.-Informació prèvia: Sé les Taules de Multiplicar. Sé multiplicar amb l'Algoritme Estàndar per Multiplicar dos Nombres Enters
4.-Recerca d'Informació: Aquí tens alguns enllaços interessants sobre diferents formes de multiplicar, per si en algun moment d'aquesta activitat necessites més informació. En els enllaços següents hi ha bàsicament tres mètodes que se repeteixen molt (encara que a vegades anomenats amb noms diferents) i que m'agraden però no sé per quin d'ells decidir-me...!!!
Formas de Multiplicar- Proyecto Multiplica-T!- Blog de dos estudiants de 1rESO: Maya, Egipcia, Musulmana, Rusa, Amb els dits, Amb cercles, Amb triangles, Botant. (Te'l Recoman...!!!)
Mètodes de Multiplicació: Amb les mans, Hindú, Egipcia, Àrab, Rusa, Estàndar
5.-Opció 1: Multiplicació Hindú
7.-Practica1: Per poder comparar la rapidesa de la multiplicació estàndar amb aquesta:
1.- Ara fes tu unes multiplicacions fent servir aquest algoritme Hindú i comprova la solució:
a) 412 x 35 = b) 324 x 216 =
Solució: https://matesantoniaiesb.blogspot.com.es/p/solucionari-activitat-2-projecte-qui.html
2.- Fes també aquestes multiplicacions de les que NO tens la solució:
a) 602 x 28 = b) 245 x 115 =
Escriu els dos apartats a l'Annex 4 que haurà de anar al portfoli de grup
8.- Analitza1: Qué te pareix el que has vist? Obtens el mateix resultat? Apareixen les mateixes xifres en el procés? És més ràpida que la estàndar?. Comenta el que has vist. Escriu a l'Annex 4 que haurà d'anar al portfoli de grup
9.- Opció 2: Multiplicació Japonesa
10.- Observa2: Observa en el següent video com se fa la multiplicació Japonesa https://youtu.be/AmnHgkX2cgQ
11.- Practica2: Per poder comparar la ràpidesa de la multiplicació estàndar amb aquesta:
1.- Ara fes tu unes multiplicacions fent servir aquest algoritme Japonés i comprova la solució:
a) 31 x 14 = b) 42 x 13 =
2.- Fes també aquestes multiplicacions de les que NO tens la solució:
a) 43 x 22 = b) 21 x 113 = c) 312 x 213 =
Escriu els dos apartats a l'Annex 4 que haurà d'anar al portfoli de grup
13.- Opció 3: Multiplicació Egípcia
14.-Observa3: Observa el següent video de com se fa la multiplicació Egípcia https://youtu.be/hyDHR52r3Y4
1.- Ara fes tu unes multiplicacions fent servir aquest algoritme Egipci i comprova la solució:
a) 222 x 54 = b) 102 x 34 =
Solució: https://matesantoniaiesb.blogspot.com.es/p/solucionari-activitat-2-projecte-qui.html
2.- Fes també aquestes multiplicacions de les que NO tens la solució:
Solució: https://matesantoniaiesb.blogspot.com.es/p/solucionari-activitat-2-projecte-qui.html
2.- Fes també aquestes multiplicacions de les que NO tens la solució:
a) 120 x 45 = b) 210 x 52 =
4a ETAPA- Amb la informació recollida fins ara ja estam preparats per decidir quin algorítme convé més i resoldre el problema
17.-Conclusió: De les tres formes de múltiplicar per quina te decantes i perquè?. Escriu a l'Annex 4 que haurà de anar al portfoli de grup
18.- Informe: Elabora un informe explicant els pros i contres de cada un d'aquests tres mètodes i d'un mètode dels que has vist en els eenllaços d'informació que t'hagui semblat original. Escriu a l'Annex 4 que haurà de anar al portfoli de grup
FINAL DE L'ACTIVITAT
Etiquetes de comentaris:
Lògica,
Mètode Científic,
Multiplicar,
Nombres Naturals,
Resoldre Problemes,
UNITAT 01
UNITAT 2 - NOMBRES NATURALS I DIVISIBILITAT
PRESENTACIÓ - UNITAT 2
Etiquetes de comentaris:
Curs 2018-19,
Divisibilitat,
Matemàtiques 1rESO,
Nombres Naturals,
Presentació,
UNITAT 02
UNITAT 3 - POTÈNCIES I ARRELS
PRESENTACIÓ - UNITAT 3
Etiquetes de comentaris:
Arrels,
Curs 2018-19,
Matemàtiques 1rESO,
Potències,
Presentació,
UNITAT 03
UNITAT 12 - TAULES I GRÀFICS. FUNCIONS
Etiquetes de comentaris:
Curs 2018-19,
Funcions,
Gràfics,
Infografia,
Matemàtiques 1rESO,
Presentació,
Taules,
UNITAT 12
18 de juliol 2018
MÚSICA I MATEMÀTIQUES
EL PATO DONALD EN EL PAIS DE LAS MATEMÀTICAS
CREACIÓN DE LETRAS DE CANCIONES
UTILIZANDO MATEMÁTICAS Y EXCEL
MÚSICA Y MATEMÁTICAS
http://laterapiadelarte.com/numero-10/reportajes/musica-y-matematicas/
HACIENDO MÚSICA CON LAS MATEMÁTICAS
https://www.matific.com/ar/es-ar/blog/2015/02/11/haciendo-musica-con-las-matematicas/
¿CÓMO COMPONER MÚSICA Y ESCRIBIR
CANCIONES CON PROPIEDADES ÁUREAS?
https://www.escribircanciones.com.ar/icomo-componer-musica/183-icomo-componer-musica-y-escribir-canciones-con-propiedades-aureas.html
MÚSICA Y MATEMÁTICAS
https://matesnoaburridas.wordpress.com/2010/12/01/musica-y-matematicas/
24 d’octubre 2016
JOC: COL·LOCAR ELS DIVISORS
Per jugar en aquest joc farem grups de quatre alumnes juntant quatre taules.
1a partida: Jugarem Individual contra Tota la Classe
En aquest joc cada alumne juga de manera individual contra la resta dels seus companys de TOTA LA CLASSE sense saber les regles.
1.- Dibuixau en un full de paper quadriculat un tauler com el següent o feis servir els fulls que vos donarà el professor:
2.- El professor llança un dau cúbic nou vegades i els alumnes heu d'anotar els resultats que van sortint a les nou cel·les del tauler.
REGLES
3.- Un cop complet, s'anoten a la dreta i abaix les puntuacions, que calcularem de la següent manera:
- S'anoten un punt per cada divisor que hem col·locat
del nombre que hi ha a l'esquerra de la fila. (Per exemple, si a la
primera fila (nº 24) hem posat el 4, 5, 6, anotaríem dos punts a
la dreta ja que 4 i 6 són divisors de 24).
- De la mateixa manera
anotaríem abaix els punts per les columnes.
4.- La suma de totes les puntuacions ens dóna el total.
5.- Guanya l'alumne de la classe que aconsegueix la màxima puntuació.
QUINA ESTRATÈGIA TROBES QUÉ CONVÉ SEGUIR PER GUANYAR EL MÀXIM DE PUNTS???
2a partida: Jugarem Individual contra el Grup
Repetim la partida coneixent ja les regles, però ara jugarem de manera individual contra la resta dels teus companys DE GRUP
1.- Dibuixau en un full de paper quadriculat un tauler com el següent o feis servir els fulls que vos donarà el professor:
2.- El secretari del grup o el professor llança un dau cúbic nou vegades i els alumnes heu d'anotar els resultats que van sortint a les nou cel·les del tauler.
3.- Un cop complet, s'anoten a la dreta i abaix les puntuacions, que calcularem de la següent manera:
- S'anoten un punt per cada divisor que hem col·locat del nombre que hi ha a l'esquerra de la fila. (Per exemple, si a la primera fila (nº 24) hem posat el 4, 5, 6, anotaríem dos punts a la dreta ja que 4 i 6 són divisors de 24).
- De la mateixa manera anotaríem abaix els punts per les columnes.
4.- La suma de totes les puntuacions ens dóna el total.
5.- Guanya l'alumne del grup que aconsegueix la màxima puntuació.
3a partida: Jugarem Grups contra Grups
Repetim la partida canviant quan col·locar els nombres i a més a més ara jugarem CADA GRUP contra LA RESTA DE GRUPS
1.- El professor llança un dau cúbic nou vegades i apunta tots el nombres que van sortint a la pissarra.
2.- Dibuixau en un full de paper quadriculat un tauler com el següent o feis servir els fulls que vos donarà el professor:
3.- Una vegada que ja han sortit tots el nombres, els alumnes de cada grup seguint la millor estratègia que hagiu deduit, els heu d'escriure dins les nou cel·les del tauler.
4.- Un cop complet, s'anoten a la dreta i abaix les puntuacions, que calcularem de la següent manera:
- S'anoten un punt per cada divisor que hem col·locat del nombre que hi ha a l'esquerra de la fila. (Per exemple, si a la primera fila (nº 24) hem posat el 4, 5, 6, anotaríem dos punts a la dreta ja que 4 i 6 són divisors de 24).
- De la mateixa manera anotaríem abaix els punts per les columnes.
5.- La suma de totes les puntuacions ens dóna el total.
6.- Guanya el grup que aconsegueix la màxima puntuació.
Següents Partides: Jugarem Grups contra Grups
Poden repetir la partida igual o fer algun dels següents canvis:
- Fem tirada però guanyant
el que menys puntuació treu.
- Tirar un dau de 4 cares
- Tirar un dau de 8 cares
- Tirar un dau de 10 cares
- Tirar un dau de 12 cares
- Tirar un dau de 20 cares
- Canviar els nombres de files i columnes
- Col•locar múltiples
Subscriure's a:
Missatges (Atom)