09 de juny 2019

CAPSA - CUBS MÀGICS - MATH CHALLENGE

TALLER MATEMÀTIQUES  FI DE CURS

Avui vos propòs fer una activitat que consistirà en crear el vostre propi JOC de LÒGICA amb un disseny atractiu i original. Per això avui farem servir la PAPIROFLÈXIA, la GEOMETRIA, els NOMBRES NATURALS i l'ÀLGEBRA. 

Aquest joc handmade que se pot anomenar CUBS GIRATORIS, CUBS MÀGICS O MATH CHALLENGE està compost per tres elaboracions:

1r) Construcció de tres cubs màgics que giren 
2n) Construcció d'una capsa amb la seva tapadora
3r) Inventar i dibuixar 14 passatemps o jocs de lògica del tipus quadrats de Math Challenge

Per fer aquestes feines ho podeu fer de forma individual o bé organitzar-vos en parelles  o grups de 3 o 4 per distribuir-vos les feines segons les vostres afinitats: els que les agradi la papiroflexia poden fer les capses i els daus , els que les agrada pintar poden dibuixar i colorear les passatemps i els que les agradi inventar els jocs de lògica. 


A continuació teniu videos i fotos amb les instruccions de cada elaboració. 







MATERIAL: 

1 cartolina quadrada de 21 cm 
1 cartolina quadrada de 20 cm
3 parells  fulls paper quadrats de 19 cm de colors diferents 
Ferrament o Cola
Tisores
Regle
Llàpis
Retoladors de colors
Paper o Post-it quadrats



VIDEO "CUBS"                 https://youtu.be/jYrBfbNJ9Q8




INSTRUCCIONS "CUBS"

Necessitarem 6 fulls de paper quadrats de 19 cm de costat i de colors diferents dos a dos.



1.- Doblegam el quadrat per les dues diagonals.
2.- Plegam cap al centre dues de les puntes del quadrat.












3.- Tornam doblegar cap al centre les mateixes voreres
4.- Doblegam de forma transversal de forma que una de les puntes toqui el vertex del quadrat que s'havia format.












5.- Doblegam per una de les diagonals del pentàgon que s'ha format a fi que dos costats iguals coincideixin.
6.- Doblegam l'altra punta des de el vèrtex que ha quedat.












7.- Doblegam també en aquest costat  per la diagonal del pentàgon que s'ha format a fi que dos costats iguals coincideixin.
8.- Giram la peça i veurem que ens queda un quadrat amb un triangle a cada banda.












9.- Posam dues peces del mateix color una sobre l'altra per la part que s'obre perpendicular una amb l'altra.












10.- Enganxam una amb l'altra












11.- Aferram el triangles cap a fora a fi que les dues peces quedin fixades i ja tenim el cub fet.












12.- Feim fins a tres cubs de tres colors diferents.












13.- Aferram els tres cubs un sobre l'altre i ja està llest.






VIDEO "CAPSA"                https://youtu.be/VV3SykqDWRI




INSTRUCCIONS "CAPSA"

Necessitarem una cartolina quadrada de 21 cm de costat per fer la tapadora groc i una cartolina quadrada de 20 cm de costat per fer la capsa negre

















1.- Farem el mateix amb cada cartolina. Doblegam per cada diagonal.

2.- Plegam cap al centre dues de les puntes del quadrat.












3.- Desplegam i plegam igual les altres dues puntes.












4.- Tornam doblegar cap al centre les mateixes voreres












5.- Desplegam tot i repetim la passa 4























6.- Doblegam sols per marcar el plegs per cada diagonal del pentàgon 




















7.- Obrim els laterals 












8.- Doblegam una punta cap a dins seguint els plegs que s'han format.












9.- Feim el mateix amb l'altra punta. 












10.- Així queda acabada la tapadora i farem el mateix amb la capsa. 


11.- Ja tenim la capsa i la tapadora llestes



INSTRUCCIONS "MATH CHALLENGE"




 Inventa't alguns Math Challenge com el de la foto en el que a cada figura se li assigna un número i s'ha d'esbrinar el valor de la darrera operació tenint en compte la jerarquia d'operacions i els petits detalls que han variat.
1.- La primera operació serà: tres figures iguals sumades que donin un número múltiple de tres, per exemple 45 i així la figura gris val 15 (sembla que són tres figures superposades quadrat, pentàgon i hexàgon total 15 vertèx)

2.- La segona operació serà: afegir una figura nova dos pics  que valdrà 4 i que seran diferents a la figura gris  com dues ristres de plàtans (amb quatre plàtans cada una, així cada plàtan val 1)   així la suma de tot dona 23.

3.- La tercera operació  serà: afegir una figura nova més dos pics  com els rellotges que valdran 3 (el rellotge marca les 3 en punt) així el total de la suma dona 10

4.- Finalment la darrera operació se repetiran les figures rellotge, platans i polígons, però per fer-ho més difícil se afegeixen altres operacions a més de les sumes com la multiplicació, i se lleven platans vèrtex i hores. El rellotge marca les dues ido així sols val 2, a les dues ristres de plàtans les llevam un plàtan ido així valdran 3 i llevam el quadrat per tant sols hi ha 11 vèrtex i la operació queda:
2+3+3x11  que si tenim en compte la jerarquia d'operacions donarà 2+3+33 = 38

5.- Una vegada que tens el teu Math Challenge el pots dibuixar en un paper quadrat o Post-it i aferrar-lo a una de les cares del cubs i així en pots inventar fins a 14. Pots trobar molts exemples a les següents webs: 




Finalment en estar llest plegues els cubs i les deses dins la capsa. Si vols pots decorar la capsa i posar nom al joc. 




ESPER QUE T'AGRADI...!!!!

😘😘😘😘








21 de juliol 2018

PORTADA CURS 2018-19- MATEMÀTIQUES 1rESO



ÍNDEX



  • BENVINGUDA AL CURS











    • Video i Documental
    • Preguntes i Qüestionari: DOBLEGAR UNA CARTOLINA 50 PICS



  • PRESENTACIÓ DEL CURS
    • Enquesta








    • Avaluació Inicial










  • UNITAT 1 - RESOLDRE PROBLEMES AMB EL MÈTODE CIENTÍFIC











    • Qüestionari: EL PROBLEMA DE LES NOCES









  • UNITAT 2 - NOMBRES NATURALS I DIVISIBILITAT









  • UNITAT 3 - POTÈNCIES I ARRELS.










  • UNITAT 4 - NOMBRES ENTERS









  • UNITAT 5 - FRACCIONS







  • UNITAT 6 - EXPRESSIONS DECIMALS








  • UNITAT 7 - SISTEMES DE MESURA







  • UNITAT 8 - FIGURES PLANES. POLÍGONS, CERCLE I CIRCUMFERÈNCIA.











  • UNITAT 9 - LONGITUDS I ÀREES










  • UNITAT 10 - MAGNITUDS PROPORCIONALS.PERCENTATATGES.










  • UNITAT 11 - ÀLGEBRA






  • UNITAT 12 - TAULES I GRÀFICS. FUNCIONS







  • UNITAT 13 - ESTADÍSTICA I PROBABILITAT






Enllaç GOOGLE SITES:    ABC- MATEMÀTIQUES 1rESO

https://sites.google.com/view/abcmates1reso












Accés GOOGLE CLASSROOM:   ABC- MATEMÀTIQUES 1rESO (sols hi pot  accedir alumnat autoritzat, se requereix un codi)

https://classroom.google.com






BENVINGUDA AL CURS 2018-19 MATEMÀTIQUES 1rESO


SIAU BENVINGUTS

 al 

CURS 2018-19

de 

MATEMÀTIQUES de 1r ESO 




Esper que els següents videos vos produeixin suficient curiositat
perquè entengueu lo important i útil que resulta
estudiar i saber matemàtiques.

VIDEO: "LAS MATEMÁTICAS SON PARA SIEMPRE"


VIDEO:  "EL GRAN MISTERIO DE LAS MATEMÀTICAS"



TORNA


Preguntes i Qüestionari: DOBLEGAR UNA CARTOLINA 50 PICS




Pregunta_ ESTÀS PREPARAT PER COMENÇAR EL CURS 2018-19? AU VENGA ANEM A VIATJAR PEL MÓN DE LES  MATEMÀTIQUES...SOM-HI..!!!

Respon breument al teu quadern, després de veure el Video







Pregunta_  SAPS QUE MATEMÀTICAMENT SERIA POSSIBLE VIATJAR EN EL TEMPS. QUÉ CREUS QUE SIGNIFICA AIXÒ???

Respon breument al teu quadern, després de veure el Documental 








ENQUESTA: AFICIÓ PER LES MATEMÀTIQUES

FORMULARI





AVALUACIÓ INICIAL: MATEMÀTIQUES 1rESO

EXAMEN




UNITAT 1 - RESOLUCIÓ PROBLEMES AMB EL MÈTODE CIENTÍFIC



VIDEO - UNITAT 1





FITXA - UNITAT 1








Unitat 1- EXEMPLE: RESOLDRE PROBLEMES AMB EL MÈTODE CIENTÍFIC

 EXEMPLE 
EL SOL ENLLUERNA LA PANTALLA DE L'ORDINADOR



Per resoldre qualsevol problema que te puguis trobar t'anirà bé conèixer el mètode científic basat amb el raonament lògic, seguint unes pases que avui aprendràs no hauries de tenir tantes dificultats per resoldre problemes de matemàtiques, de ciències...o del que sigui. 



EXEMPLE REAL DEL CURS PASSAT: ME MOLESTA EL SOL...!!!


1.-Problema (Enunciat, Observació, Pregunta):  Un matí de Juny 2016, Sala professorat,  Jo introduïnt les notes al Gestib amb l'ordinador,  asseguda davant la finestra,  me molesta el sol que me pega als ulls i no me deixa veure la pantalla bé.  Qué puc fer?

2.-Informació Prèvia (Dades, Incògnites. El que ja sé): Jo sé que les  coses iluminades pel sol fan ombra


3.-Recerca d'Informació (Apunts, Llibre de text, Internet, Professor):  La gent quan vol ombra posa una cortina o  para-sol 

4.- Deducció (Pensar, Suposar): Necessit posar alguna cosa entre el sol i jo a fi que me fassi ombra



5.- Hipotesis 1 (Opcions, Possibilitats):  Posar la cortina de làmines que hi ha a la finestra

6.- Experiment 1 (Prova, Operacions, Càlculs): He fet baixar la cortina amb el cordell

7.- Resultat 1 (Error): La cortina no baixa. Està rompuda. 




8.- Hipotesis 2 (Opcions, Possibilitats):  Comprar una cortina nova

9.- Experiment 2 (Prova, Operacions, Càlculs):  Sol·licitud per escrit al Secretari del centre per comprar una cortina nova

10.- Resultat 2 (Error): La cortina arribarà al cap d'uns dies . No me serveix.




11.- Hipotesis 3 (Opcions, Possibilitats):  Posar entre la finestra i l'ordinador, el paraigües que duc sempre dins la meva bossa. 

12.- Experiment 3 (Prova, Operacions, Càlculs ): He obert el paraigües i l'he col·locat.

13.- Resultat 3 (Solució): Uep...!!!!  funciona, me fa ombra i el sol així no m'arriba. 




14.- Pressió Social (Dubtes, Que li ha sortit al company?): Que me diran els meus companys? Obrir un paraigues dins casa dona mala sort. Aquesta professora té mal pel cap. Quina bona idea..!!!

 


15.- Conclusió (Aprenentatge, Analisi): M'ha anat molt bé, he pogut acabar la feina de posar notes més ràpid sense molesties. 

16.- Informe (Teories):  La propera vegada que me molesti el sol tornaré fer servir el paraigües.